„Jak nie tracić klientów w kryzysie?”

Na rynku

9 grudnia 2008 roku odbyło się seminarium, zorganizowane przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Budowniczych Domów i Mieszkań oraz Firmę Private Brokers. Tematem spotkania była próba odpowiedzi na nurtujące dziś deweloperów pytanie – „Jak nie tracić klientów w kryzysie?”

Potrzeba zorganizowania seminarium wynikała bezpośrednio z sytuacji, jaką można zaobserwować na rynku. Coraz mniej klientów może pozwolić sobie na zakup własnego m. Dzieje się tak z kilku powodów: banki odmawiają klientom finansowania, zmieniają warunki i podejmują negatywne decyzje (sytuacja z ostatnich 2 miesięcy), klienci jeszcze niedawno otrzymywali kredyty przekraczające ich możliwości finansowe, banki żądają wkładu własnego przekraczającego możliwości finansowe zainteresowanych, zdarzają się też przypadki utraty płynności finansowej przez banki. Dodatkowo na zmniejszenie liczby osób kupujących nieruchomości wpływa wzrost marży pobieranej przez banki przy udzielaniu kredytów. Konrad Mitręga, który w firmie Private Brokers zajmuje się kredytami hipotecznymi i funduszami inwestycyjnymi, próbował wyjaśnić w jaki sposób można zmniejszyć ilość odrzucanych kredytów oraz co zrobić, aby klienci nie musieli rezygnować z zakupu mieszkań.

„Jak nie tracić klientów w kryzysie?” | zdjęcie 1

Wg Konrada Mitręgi dobrym rozwiązaniem może okazać się ścisła współpraca na linii deweloper – broker – bank, monitorowanie rynku oraz prowadzenie analiz kredytowych, które pomagają zminimalizować ryzyko. Istotne jest również zapoznanie się z pełną ofertą kredytów hipotecznych (nawet 30 banków), ponieważ dzięki zestawieniu dostępnych warunków klient może wybrać najlepszy dla niego kredyt. Prelegent zaznaczył także, że firmy brokerskie oferują profesjonalne doradztwo (dobrze znają procedury bankowe) oraz kompleksową obsługę.

„Jak nie tracić klientów w kryzysie?” | zdjęcie 2

Innym poruszonym na seminarium tematem były wprowadzane przez Komisję Nadzoru Finansowego regulacje, mające na celu poprawienie sytuacji na rynku. Dotyczą one m.in. spreadów walutowych, obligatoryjnego wkładu własnego, ustalenia maksymalnej wielkość raty kredytu oraz oznaczają koniec procedur uproszczonych. Wspomniano również o formie pomocy klientom, jaką jest ustawa „Rodzina na swoim”, przewidująca dopłaty do oprocentowania kredytów. Beneficjentami programu mogą być małżeństwa, osoby samotnie wychowujące dzieci, nie posiadające własnego lokum. Założeniem programu jest zakup, budowa, remont mieszkania lub domu z kredytu zaciągniętego w złotówkach. Dopłaty do kredytu udzielane są przez 8 lat. Określona została także powierzchnia mieszkań (do 75 m2) oraz domów (do 140 m2), na jakie można zaciągnąć kredyt.
Wśród deweloperów można było zauważyć duże zainteresowanie tematem - jeszcze po zakończeniu seminarium padło sporo pytań dotyczących rynku finansowego.

Czytaj także:

Dobry wynik budownictwa w 2008 r.

Zamknij [x]

Czytaj także:

Dobry wynik budownictwa w 2008 r.

Zamknij [x]