Kraków Główny - najbardziej klimatyczny dworzec w Polsce?

Na rynku

Dworzec kolejowy jest wizytówką każdego miasta i daje pierwsze wrażenie na jego temat. Powinien być miejscem o ciekawej architekturze, ale również posiadać odpowiednio rozbudowane zaplecze umożliwiające szybką obsługę podróżnych. Jak wypada Kraków na tle innych dworców w Polsce?

fot. Leszek Tarczoń
fot. Leszek Tarczoń

Historia budynku starego Dworca Głównego sięga aż do 1847 roku, kiedy nastąpiło jego uroczyste otwarcie. Za ówczesny neorenesansowy wygląd budynku odpowiedzialny był wrocławski architekt Peter Rosenbaum. Architektura dworca różniła się wówczas znacznie od stanu, jaki możemy podziwiać obecnie - np. główna hala dworca, do której wjeżdżały pociągi, nakryta była szklanym dachem o żelaznej konstrukcji, a sam budynek zajmował obszar o połowę mniejszy niż obecnie. Przy dworcu, co ciekawe, znajdowały się także ogrody.

W późniejszych latach XIX wieku nastąpiły przebudowy dworca, który nadały mu eklektyczny wygląd, jaki pozostał niezmieniony aż do dziś. W XX wieku niejednokrotnie planowano przeniesienie dworca w inne miejsce, m.in. w okolice Dębnik czy Ronda Mogilskiego, jednak żadne z tych planów nie zostały zrealizowane. Budynek wpisano w 2009 roku na listę obiektów Krakowskiego Szlaku Techniki.

fot. Ewa Sas
Z początkiem marca zakończono prace remontowe, mające na celu przekształcenie terenu dworca w najnowocześniejsze zintegrowane centrum transportu w Polsce. Dworzec kolejowy został w całości zlokalizowany pod powierzchnią torów i peronów. Ma pozwalać na łatwą komunikację pasażerów korzystających z pociągu, samolotu i tramwaju za pomocą sieci korytarzy, wind i schodów. Całość inwestycji podzielono na cztery poziomy. Poziom +1 to parking dla samochodów i taxi, poziom 0 to perony kolejowe oraz dworzec autobusowy, poziom -1 to nowoczesny dworzec kolejowy z pasażem handlowym, aż w końcu poziom -2 stanowi Krakowski Szybki Tramwaj.

A co z zabytkowym budynkiem starego Dworca PKP? Jak informują przedstawiciele PKP, przewoźnik rozpoczął już procedury mające przygotować zabytkowy gmach krakowskiego dworca do nowych funkcji. Obecnie trwają analizy dotyczące przyszłego zagospodarowania budynku. Ma on łączyć funkcje usługowo-rozrywkowe i stanowić zaplecze dla działalności kolejowej.

fot. Ewa Sas
Krakowski dworzec cały czas rozwija się i stanowi połączenie architektury zabytkowej oraz nowoczesnej, co z pewnością dodaje mu uroku.

Nie wszystkie rozwiązania architektoniczne okolic dworca spotkały się z pozytywnym odbiorem. Znajdująca się tuż obok Galeria Krakowska otrzymała w 2007 r. statuetkę Archi-Szopy i była od samego początku szeroko i negatywnie komentowana. Jej fasada dominuje na całym placu Nowaka-Jeziorańskiego. Również plac przed dworcem spotkał się z nieprzychylnymi opiniami. Plac wydaje się pusty, nie przyciąga elementami małej architektury, ani nie zachęca do zatrzymania się na nim. Ciekawym elementem placu jest jedynie architektura hotelu Andel's oraz pierzeje starych zabytkowych kamienic.

Dużym plusem stało się wyremontowanie pobliskiego przejścia podziemnego łączącego plac z Plantami. Wcześniej przejście „straszyło” turystów i mieszkańców, a teraz może pochwalić się nowoczesną i prostą architekturą, która je uporządkowała.

Mimo wszystko dworzec i jego okolice stają się coraz bardziej przystępne dla ich użytkowników. Porównując Kraków Główny do innych dworców w Polsce możemy chyba powiedzieć, że jest nieźle.

Izabela Pasek

Czytaj także:

Znamy już nowe limity programu MdM dla Małopolski

Zamknij [x]

Czytaj także:

Znamy już nowe limity programu MdM dla Małopolski

Zamknij [x]